Sinds een paar jaar veroveren de digitale schoolborden de klaslokalen. Het digibord, de afkorting van digitaal schoolbord, is feitelijk een groot touchscreen en staat in verbinding met een beamer en computer of laptop. Zowel de leerkracht als de leerlingen kunnen het bord bedienen. Ook kan er op het scherm worden geschreven met een speciale pen.

 

Via speciale software is digitaal lesmateriaal op het digibord te gebruiken. Tijdens de lessen kan gebruikt gemaakt worden op een hele eenvoudige manier van websites, filmpjes, presentaties en muziekfragmenten. Spelletjes kunnen er ook op gespeeld worden. Wat ook heel handig is, is dat instructies die gemaakt zijn op het digibord, heel gemakkelijk op te slaan zijn en op een later moment weer aan te roepen zijn..

 

In het basisonderwijs is met veel enthousiasme gereageerd op de komst van het digibord. De opbrengsten zijn duidelijk zichtbaar. Als eerste heeft dit te maken met de mogelijkheden om de actualiteit en de wereld op een visueel aantrekkelijke manier in de klas te brengen. Met uitdaging en enthousiasme van leerlingen en leerkrachten tot gevolg. Doordat het digibord op zo veel manieren toepasbaar is in de les, wordt het gezien als de ultieme alles-in-een bron voor in het klaslokaal. Gebruiksgemak is naast motivatie, een van de grote voordelen. Effectiever onderwijs wordt hierdoor nog meer mogelijk gemaakt. Dit heeft zowel te maken met de kracht van de wijze van het aanbieden van de lesstof, als de mogelijkheid om onderscheidend om te gaan met de onderwijsbehoeften van kinderen.