Met de komst van internet en smartphones is nu ook online pesten (cyberpesten) een begrip geworden. Jongeren maken bijvoorbeeld stiekem een filmpje van iemand anders en zetten dat op social media. Soms gebeurt dat zelfs openlijk; een groep jongeren pest een ander terwijl er eentje alles filmt en de video via e-mail, internet of Whatsapp rondstuurt. Of jongeren gaan een toilet in en maken foto’s over de deuren heen. Soms doen zij dat bij leraren, die daarop gechanteerd worden om hogere cijfers te geven.

“Steeds meer kinderen komen in aanraking met online pesten. Via e-mail, internet en Whatsapp kunnen kinderen elkaar flink dwars zitten. Soms is het bedoelt als een grapje, vaak is het echt pesten.”

Stilzwijgend probleem

media_xll_2290759Eén op de tien jongeren blijkt wel eens via internet gepest te worden. In de ergste gevallen gaat het om het verspreiden van seksueel getinte berichten, foto’s of filmpjes van een ander. Online pesten is niet alleen makkelijk (een berichtje is zo verstuurd) en kan anoniem (je bent dus niet op je gedrag aan te spreken). Ook zien jongeren de reactie van de ander niet, waardoor de impact die hun actie op de ander heeft onzichtbaar is. Pesters doen daardoor het online pesten vaak af als een geintje terwijl een andere leerling behoorlijk veel last van zijn acties kan hebben. Online pesten is, net als pesten in het algemeen, een onderwerp waar scholen zeker extra aandacht aan moeten besteden.

Wat is eraan te doen?

In de brochure ‘Digitaal Pesten’ is meer te lezen over de feiten, praktijkervaringen en tips om online pesten te voorkomen of aan te pakken. Vooral praten over online gedrag en de gevolgen voor anderen is belangrijk. Maak het onderwerp daarom bespreekbaar in de klas. Daarbij kan een school bijvoorbeeld gebruik maken van de voorstelling LIKE van theatergroep PlayBack, die jongeren aan het denken moet zetten over de invloed van social media en de pijn van buitengesloten worden. Op interactieve wijze geeft de groep inzicht in mogelijkheden om pestgedrag te stoppen en te voorkomen.